Het Digi-Taalhuis komt naar de mensen toe

Gepubliceerd op: 4 juli 2019 16:42

bus

Het Digi-Taalhuis West Maas en Waal heeft sinds 4 juli ook een mobiele vorm! Een Mobiel Digi-Taalhuis, ofwel een bus, met lesmaterialen, leesboeken met eenvoudige woorden, promotiemateriaal en laptops, om op locatie cursussen en informatie te geven. Zo kunnen meer kermen in de gemeente worden bereikt. De bus komt op gezette tijden bij de Bibliotheek Dreumel, wordt ingezet bij evenementen in de gemeente West Maas en Waal en kan geboekt worden door organisaties en instellingen.

Het Mobiel Digi-Taalhuis is onderdeel van het Digi-Taalhuis West Maas en Waal, dat gevestigd is in de Bibliotheek Beneden-Leeuwen in MFA De Rosmolen. Daar kun je terecht als je beter wilt leren lezen, schrijven, spreken of rekenen. Of als je digitale vaardigheden wilt oefenen, zoals mailen en appen. Dit kan in een groep, of met een taalvrijwilliger, of onder begeleiding van de taaldocent Marianne Herckenrath.

Het Mobiel Digi-Taalhuis komt, als je wilt, met een bus bij jou in de buurt. Om trainingen of informatie te geven. Over Klik en Tik bijvoorbeeld, een cursus waar je leert mailen en internetten. Of over de cursus Digisterker: hoe maak je een Digi-D aan, hoe werkt de Digi-D-app? Maar ook: hoe zoek je op de site van de gemeente en andere overheids-sites. En er wordt uitgelegd wat het gevaar van phishing is.

Op woensdagmiddag 4 september, 2 oktober, 6 november en 4 december komt het Mobiel Digi-Taalhuis naar de bibliotheek in Dreumel. Van 14.00 tot 16.00 uur is er een inloopspreekuur waar je met vragen terecht kunt.

Op deze manier kunnen meer kernen in de gemeente West Maas en Waal worden bereikt.

Promotie Digi-Taalhuis

Om het Digi-Taalhuis te promoten wordt de bus ingezet bij verschillende evenementen in West Maas en Waal. Te denken valt aan beurzen zoals ‘Thuis met het Grootste Gemak’. De bus heeft een selectie van materialen om in te kijken. Lesmaterialen en leesboekjes in makkelijke taal, laptops, en promotiematerialen.

Subsidie Provincie Gelderland

De Provincie Gelderland maakte het Mobiel Digi-Taalhuis mogelijk gemaakt het geven van subsidie. Autobedrijf Van Oijen in Beneden-Leeuwen levert de bus. In de toekomst zullen ook anderen van deze bus gebruik kunnen maken. Bijvoorbeeld als dorpsbus, om personen in te vervoeren.

Meer informatie

Meer informatie over het (Mobiel) Digi-Taalhuis, of aanmelden als deelnemer of als taalvrijwilliger, kan via taalhuis.westmaasenwaal@bibliotheekrivierenland.nl. Of bel met Marianne Herckenrath, telefoon 06-23 12 87 94. Binnenlopen in het Digi-Taalhuis in MFA De Rosmolen kan ook. Tijdens de openingstijden op maandag van 10.45 - 11.45 uur en woensdag van 09.00 - 12.00 uur.

Naar Digi-Taalhuis West Maas en Waal