Bibliotheek opent Geheugensteun

Gepubliceerd op: 3 mei 2022 15:26

Loop je rond met vragen en onzekerheden op het gebied van het geheugen of dementie? Een bezoek aan de Bibliotheek kan je op weg helpen. Samen met Welzijn Bommelerwaard heeft Bibliotheek Rivierenland de GeheugenSteun ingericht. Een vindplaats van informatie over het geheugen en dementie voor alle inwoners van de Bommelerwaard.

De GeheugenSteun is voor iedereen die nieuwsgierig is naar alles wat met het geheugen te maken heeft. Wat is het geheugen? Hoe houd je het fit? En wat doe je als je geheugen je af en toe in de steek laat, of als je in je omgeving te maken krijgt met iemand met dementie? Maar ook voor een prentenboek, om zo met je kind het gesprek aan te gaan over dementie, kun je terecht.

Informatieplein

In Bibliotheek Zaltbommel en Kerkdriel is een informatieplein ingericht met een actuele collectie boeken en brochures. Iedereen is welkom om de collectie in te zien en brochures af te halen. Voor leden is de collectie te leen. Daarnaast is er een Eerste Hulp Bij Dementie-koffer te leen. In dit koffer vind je een uitgebreide collectie boeken, dvd’s en brochures. Dit koffer is gratis te leen voor iedereen uit de Bommelerwaard, ook als je geen lid van de Bibliotheek bent.

De Geheugensteun biedt daarnaast een gevarieerd activiteitenprogramma: van inloopspreekuren over beginnende dementie, tot lezingen en cursussen.

Spreekuur

Er is iedere maand een inlooppreekuur voor vragen over dementie. Een deskundige casemanager dementie van BrabantZorg of Santé Partners informeert en denkt mee. In Bibliotheek Kerkdriel is dit spreekuur op de 1ste dinsdag van de maand om 14u. In Bibliotheek Zaltbommel kun je terecht op de 3de dinsdag van de maand om 14u. Aanmelden is niet nodig, je kunt zo binnenlopen.

Cursussen en lezingen

Er worden regelmatig cursussen en lezingen aangeboden. Zo kun je op woensdagavond 15 juni terecht in Bibliotheek Kerkdriel voor de lezing Het geheugen en vergeten. Een lezing over de werking van de hersenen en het geheugen en het verschil tussen normale vergeetachtigheid en geheugenproblemen.

Meer informatie over de GeheugenSteun, een inkijkje in de collectie, het volledige activiteitenprogramma en de mogelijkheid om je aan te melden -> klik op onderstaande oranje knop.

Alles over de Geheugensteun