Hulp bij online donorregistratie

Gepubliceerd op: 9 juli 2020 11:46

De Wet Donorregistratie vraagt dat je online je keuze registreert. Kom je er niet uit? Bij de bibliotheek helpen we je graag op weg.

Op 1 juli 2020 startte het nieuwe Donorregister. Iedereen in Nederland vanaf 18 jaar die ingeschreven staat in een Nederlandse gemeente komt uiteindelijk in het Donorregister. In het Donorregister vul je jouw keuze in over donatie van je organen en weefsels na je overlijden. Het invullen van je keuze kan online of per post. Het is belangrijk dat je kiest. Dan weet je partner of familie of je donor bent of niet.

Wat als je geen keuze maakt?

Sinds 1 juli is de nieuwe Donorwet van kracht. Die regelt dat mensen die niet in het register staan, hierin worden opgenomen met de notitie dat ze geen bezwaar hebben tegen orgaandonatie. Dat zal in de praktijk pas vanaf 1 september gebeuren. Wie dan nog niet in het donorregister staat, wordt eerst tweemaal per brief verzocht om dat alsnog te doen.

Hoe kan de Bibliotheek helpen

In onze bibliotheken vind je folders met informatie. Ook kun je er papieren formulieren ophalen, als je liever per post je keuze bekend maakt. We kunnen helpen bij de online registratie. We geven alleen geen inhoudelijk advies voor je keuze. Je hoeft geen afspraak te maken, je kunt terecht tijdens openingsuren van deze bibliotheken. Op onze website hebben we een pagina met uitgebreide informatie over het nieuwe Donorregister.

Ook bieden we workshops over de nieuwe Donorwet en online registreren en 1-op-1-hulp voor mensen die hulp kunnen gebruiken bij allerlei digitale zaken.

Naar de informatiepagina over het nieuwe Donorregister