Opening Leerhuis Zaltbommel tijdens Week van Lezen en Schrijven

Gepubliceerd op: 27 augustus 2020 20:56

Tijdens de Week van Lezen en Schrijven (van 7 t/m 13 september) roept de Stichting Lezen en Schrijven organisaties op in actie te komen om aandacht te vragen voor laaggeletterdheid. De opening van het Leerhuis Zaltbommel op woensdag 9 september is één van de honderden voorbeelden.

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met omgaan met bijvoorbeeld een computer of mobiele telefoon. In gemeente Zaltbommel  zijn 13%-16% van de inwoners tussen de 16-65 jaar laaggeletterd. Moeite hebben met lezen en schrijven heeft grote gevolgen. Het maakt mensen kwetsbaar: minder zelfredzaam, minder sociaal actief en minder gezond vergeleken met geletterde mensen.

Daarom organiseert Stichting Lezen & Schrijven ieder jaar de week van Lezen en Schrijven (voorheen Week van de Alfabetisering). Dit jaar is dit van maandag 7 tot en met zondag 13 september. De organisatie roept heel Nederland op in actie te komen tegen laaggeletterdheid. Ook het Leerhuis Zaltbommel - een initiatief van de gemeente Zaltbommel, Roc Rivor, Stichting Kompas en de Bibliotheek Rivierenland - zet zich hiervoor in.

Opening Leerhuis Zaltbommel

Op woensdag 9 september is de feestelijke (besloten) opening van het Leerhuis Zaltbommel in brede school De Waluwe. Het Leerhuis Zaltbommel is voor iedereen die beter wil leren lezen, schrijven en/of spreken of digitaal vaardiger wil worden. Iedereen met een taalvraag kan langs komen, ook als je geen lid bent van de bibliotheek. Je kunt er informatie of advies krijgen over het oefenen met een taalvrijwilliger, over taalcursussen of over programma's op de computer waarmee je zelf aan de slag kunt. Ook besteedt het Leerhuis aandacht aan rondkomen, gezondheid, opvoeding en vrijwilligerswerk. Meer over het leerhuis vind je hier.

Meer informatie over de opening vind je op www.kompasbommelerwaard.nl

De Bibliotheek in actie

Kom tijdens de Week van Lezen en Schrijven naar jouw Bibliotheek om mee te doen met een uitdagende taalquiz, te luisteren naar een speciale voorleespret, mee te doen met het Ouder-Kind café of gezellig een taalspelletje te spelen! Het Ouder-Kind café opent op dinsdag 8 september om 10.00 uur in de Bibliotheek in Zaltbommel. Het café is bedoeld voor (groot)ouders en hun (klein)kinderen tot 3 jaar. Hier kan iedereen terecht voor gezelligheid en informatie over lezen. Op woensdag 9 september om 14:30 uur is in alle Bibliotheken van de Bommelerwaard een voorleespret voor kinderen. Iedereen mag aanschuiven om te komen luisteren naar een mooi verhaal.